18 maart 2024
BASF, Gasunie, OGE, Shell

DRC Update

Samenwerkings-overeenkomst ondertekend

BASF, Gasunie, OGE en Shell hebben een samenwerkingsovereenkomst ondertekend waarin hun intentie is vastgelegd om gezamenlijk de ontwikkeling van een grensoverschrijdend pijpleidingsysteem op een kosteneffectieve, schaalbare en flexibele manier mogelijk te maken en te coördineren en de risico's te verminderen.

• Het Delta Rhine Corridor (DRC) project zal zich richten op de ontwikkeling en realisatie van de CO2 en H2 waardeketens.
  • De DRC-infrastructuur zal open access toegang bieden en een non-discriminatoir proces toepassen.
  • OGE is van plan om de H2- en CO2-netwerken van de DRC in Duitsland te ontwikkelen.
  • Gasunie wil de H2- en CO2-netwerken van de DRC in Nederland ontwikkelen.
  • BASF en Shell zijn van plan afnemer te worden van H2- en CO2-netwerken; zij bieden uitgebreide waardeketenexpertise voor het totale project in Nederland en Duitsland.

Gasunie start begin maart een Expression of Interest (EOI) procedure voor potentiële CO2-klanten. De EOI is bedoeld om interesse uit de markt te wekken en potentiële CO2-klanten de kans te geven deel uit te maken van dit initiatief en hun interesse aan te geven om in de toekomst gebruik te maken van het transportsysteem in Nederland.

De EOI is relevant voor alle potentiële klanten, in Nederland en daarbuiten. Emitters die CO2 over de Nederlandse grens naar Rotterdam willen transporteren zullen ook capaciteit in het Nederlandse systeem moeten boeken.

De DRC-partners kijken uit naar de voortzetting van hun nauwe samenwerking met belanghebbenden van overheden en geïnteresseerde bedrijven om dit belangrijke infrastructurele project uit te voeren.

Voor meer informatie over de ontwikkeling van het DRC-project voor waterstof:

• In Duitsland kunt u contact opnemen met OGE.
  • In Nederland kunt u contact opnemen met Gasunie.

Voor meer informatie over de ontwikkeling van het DRC-project voor kooldioxide:

• In Duitsland kunt u contact opnemen met OGE.
  • In Nederland kunt u contact opnemen met Gasunie.